arrow-down brain-thin-white btn-arrow-blue btn-arrow-white clock-icondoodle-circled-thin-white facebook-iconfooter-facebookfooter-instagramfooter-linkedinlinkedin-iconmenu-icon-close menu-icon pagelink-downloadspagelink-tarievenpagelink-vragenplus-icon read-more-pinkshape-circle-thick-lineshape-circle-thin-line shape-doodle-finger-printtwitter-iconvragen-minus vragen-plus wat-doet-bottom wat-doet-top

Een professioneel mentor moet voldoen aan kwaliteitseisen en ‘bereikbaarheid’ is daar één van. De eisen voor bereikbaarheid zijn:

  1. U bent ten minste 4 dagen per week voor de rechthebbende/betrokkene bereikbaar
  2. U zorgt ervoor (ook op andere dagen) dat de rechthebbende/betrokkene altijd binnen 2 werkdagen een reactie van u ontvangt
  3. U bent, in geval van curatele en/of mentorschap, buiten uw werktijden bereikbaar voor noodgevallen

 

Dat klinkt mooi, maar hoe werkt dat in de praktijk? Hieronder volgen de 6 meest gestelde vragen over mijn bereikbaarheid:

Ben je altijd bereikbaar?

Ja. 24/7. Dat wil zeggen..bereikbaar voor je eigen cliënten. Wanneer ik een intakegesprek heb met een nieuwe cliënt dan vertel ik in dat gesprek meteen wat mijn bereikbaarheid inhoudt. Voor mijn eigen cliënten ben ik namelijk altijd bereikbaar. Deze bereikbaarheid is natuurlijk wel alleen bedoeld voor noodgevallen, zoals ziekenhuisopname, beleidsgesprekken met artsen of andere specialisten of andere bijzonderheden die ik meteen moet weten en/of in moet handelen.

Ligt je telefoon dan ook naast je bed?

Ja hoor, mijn zakelijke telefoon ligt naast mijn bed. Ik ben nog nooit in de nacht gebeld, maar het gebeurt wel eens dat ik in de avond word gebeld. Meestal is het dan om mij op de hoogte te brengen: een cliënt van mij is een tijdje van de gesloten afdeling geweest, maar inmiddels teruggevonden, iemand is gevallen en naar ziekenhuis gebracht. En soms word ik gebeld door een cliënt zelf. Maar meestal heeft dit dan een oorzaak. Zo word ik af en toe door een dementerende cliënte van mij gebeld wanneer de avonddienst in de overdracht zit met de nachtdienst. Zij voelt zich dan alleen op de afdeling. We praten dan 3 minuten of ze spreekt mijn voicemail in en dan voelt ze zich beter. Vervolgens bespreek ik dit de volgende werkdag met de verzorging en dan zorgen zij dat zij zich elke keer even bij haar afmelden voor de overdracht en de nachtdienst vervolgens even aanklopt na de overdracht.

Word je vaak gebeld buiten je werkdagen?

Het gebeurt geregeld dat ik buiten mijn werkdagen word gebeld. Dit is nou eenmaal onvermijdelijk. De verzorging/begeleiders van mijn cliënten werken zelf vaak onregelmatig en 7 dagen per week en je moet elkaar soms echt even spreken. Wanneer het niet goed uitkomt en de situatie staat dat ook toe, geef ik dat aan en bellen we op een later tijdstip weer. En bovendien hoort flexibele bereikbaarheid nou eenmaal ook bij het ondernemerschap.

Hoe zit het met vakantie of ziekte?

Elke mentor moet een waarnemer hebben. Wanneer je door het aanmeldingstraject gaat bij de rechtbank moet je ook een samenwerkingscontract overhandigen waarin helder is wie jouw waarnemer is. Deze waarnemer komt in actie wanneer de mentor ziek is of op vakantie is.

Vind je het niet vervelend om altijd bereikbaar te zijn?

Meestal heb ik hier helemaal geen problemen mee. Het maakt het voor mij ook mogelijk om flexibel te werken rondom mijn gezin. En daar hoort ook bij dat je dan buiten de standaard kantooruren werkt.

Maar heel eerlijk..ik loop ook echt wel tegen dingen aan in deze bereikbaarheid. Zo bellen er veel mensen in de zorg anoniem. Dan is het voor mij lastig in te schatten of ik de telefoon meteen op moet nemen. Ik wil dan niet het risico lopen dat ik een belangrijk medisch telefoontje mis en dan sta je wel eens op je vrije middag te bellen over iets wat had kunnen wachten. Dat is een kwestie van grenzen aangeven en vragen om terug te bellen.

Het andere punt is dat ik soms gewoon even afstand wil nemen van mijn werk. Wie niet? En daar word ik steeds creatiever in en soms ook niet.

Kun je je werk dan ook wel eens loslaten?

Er zijn echt dagen, soms periodes dat je over specifieke casussen van je cliënten in zit en je hoofd blijft doordraaien omdat je het graag goed wilt doen voor iemand. Maar dit zijn gelukkig maar momenten. En ik denk dat veel mensen dit herkennen, ook buiten mijn vakgebied. En ja, soms word ik gebeld door een arts op een heel ongelegen moment, omdat mijn cliënt in het ziekenhuis ligt en het beleid rondom een operatie besproken moet worden. En dan ben ik eerlijk, ik zorg dat ik dan kort daarna terug bel, op een moment dat ik even met al mijn aandacht het gesprek kan voeren. Ik moet dan vaak grote beslissingen nemen en dat kan niet met teveel geluiden of afleidingen om me heen. En soms zijn de omstandigheden echt niet goed genoeg om dit gesprek te voeren, dan geef ik daarin ook mijn grens aan. Ik wil wel op een verantwoorde manier kunnen spreken en beslissen.

En gelukkig bezit ik het vermogen om te kunnen switchen tussen mijn rollen als Nicole de mentor en Nicole de privépersoon. Want er zitten dagen bij dat dit continu gebeurt.

En dat maakt mijn werk wel erg gaaf!

Vragen over dit artikel?
Auteur: Nicole van Duijn

Contact

Heb je een vraag of wil je je aanmelden bij Caro Mentorschap, vul dan het contact formulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

Ben ik jouw mentor en heb je een vraag? Bel dan (eventueel samen met je begeleiding) naar mijn telefoonnummer 0681751663. Ik ben elke werkdag bereikbaar van 9:00 uur tot 12:00 uur, behalve op de woensdag. Voor noodgevallen ben ik altijd bereikbaar. Ik kan niet altijd meteen opnemen, dus spreek altijd een bericht in, zodat ik weet wanneer ik moet terugbellen.