arrow-down brain-thin-white btn-arrow-blue btn-arrow-white clock-icondoodle-circled-thin-white facebook-iconfooter-facebookfooter-instagramfooter-linkedinlinkedin-iconmenu-icon-close menu-icon pagelink-downloadspagelink-tarievenpagelink-vragenplus-icon read-more-pinkshape-circle-thick-lineshape-circle-thin-line shape-doodle-finger-printtwitter-iconvragen-minus vragen-plus wat-doet-bottom wat-doet-top

De waarde van familie in je leven is groot. Ik heb vaak genoeg gezien welk gemis het met zich mee brengt wanneer een cliënt geen familie (in zijn/haar leven) heeft. Des te meer is het goed te beseffen hoe fijn het is wanneer deze familie er wél is en van waarde is. Niet alleen voor de cliënt, maar ook voor de begeleiding. Het kan jou als professional helpen om je cliënt vanuit een ander perspectief te zien, het kan je ontlasten, het kan je scherp houden. Hieronder vertel ik de 7 redenen waarom familie belangrijk is.

  1. Familie heeft kennis van het verleden

Iemand is opgegroeid op een plek, in een gezin met familieleden om zich heen. Deze familieleden weten zoveel. Hier kun je als begeleiding je voordeel mee doen. Wanneer je in gesprek bent met je collega’s over het aanpakken van een specifieke situatie, bedenk dan hoe je de familie hierin kunt betrekken. Zo kun je bijvoorbeeld familie vragen wat iemand vroeger graag deed. Dit kunnen hele kleine dingen zijn, zoals laten scheren door een barbier, of met de tram de stad door, de hond uitlaten etc. Met deze informatie lukt het je misschien wél om iemand de kamer of de deur uit te krijgen. Begeleiding gaat anders naar de cliënt kijken wanneer dit verhaal bekend is. Het zal je verbazen wat voor verhalen er soms naar boven komen!

  1. Familie kan praktische hulp bieden

Ouderen met een verstandelijke beperking zitten vaak al tientallen jaren in een woonvoorziening. Familie kan daardoor ontwent zijn om veel te helpen bij praktische zaken. Tegenwoordig heb je als professionals de familieleden hard nodig. Wanneer een familielid meegaat naar de oogarts voor de jaarlijkse controle dan scheelt dat erg veel. De begeleiding kan op locatie blijven, wat tijd scheelt en vervanging. Bovendien vindt de cliënt het vaak prettig om te worden bijgestaan door familie. Plak er een koffiemoment bij een restaurant om de hoek aan vast en je hebt een uitje gecreëerd. En als laatste is er een grotere betrokkenheid tussen familie, cliënt én begeleiding. Win-win!

  1. Familie laat je cliënt stralen

“Je zus heeft gebeld” Grote kans dat je een grote glimlach als antwoord krijgt! Dat zijn mooie momenten. Een kort telefoontje, een kaartje, het kan zorgen voor grote blijdschap. Uit ervaring weet ik (als zus) hoe deze kleine gebaren erbij inschieten. Toch is het erg belangrijk om familieleden te blijven stimuleren dit met regelmaat te doen. Sommige cliënten hebben een vast moment in de week dat ze contact hebben met familie. Het geeft duidelijkheid en het is een moment waar naar uitgekeken wordt.

Note to myself: vast moment inplannen om mijn zus Carolien te bellen.

  1. Familie bezoek is zeer waardevol

Geplande bezoeken, spontane bezoeken. Ze zijn allemaal leuk. “Nicole, Nicole, mijn broer is er!” Dit enthousiasme is heel herkenbaar. Er wordt echt uitgekeken naar bezoeken. Soms worden de dagen afgeteld en dat mag iedereen weten!

  1. Familie maakt cliënt trots (foto’s, verhalen)

Veel van de gesprekken met cliënten gaan over hun familie. Het is vaak hun trots! Foto’s van nichtjes, kleinkinderen, ouders worden er geregeld bij gepakt en bekeken. Er worden verhalen verteld die de persoon doet stralen. Het helpt je als begeleider om de persoon te zien die je cliënt vroeger was. Zeker als je in een instelling voor ouderen werkt, hebben je cliënten al een groot deel van hun leven achter de rug. Zo waardevol om de tijd te nemen te luisteren naar het verhaal achter de persoon.

  1. Familie kijkt vanuit ander oogpunt

Veel begeleiders hebben het beste voor met hun cliënten. Het zit in het bloed, het stroomt door de aderen; het zorgen voor anderen. Soms zelfs ten koste van henzelf. Toch kun je als begeleider (met alle beste bedoelingen) een blinde vlek hebben. Als je bijvoorbeeld al jaren voor iemand zorgt. Daarnaast spelen er meerdere belangen mee voor de begeleiding; belangen van de andere bewoners/cliënten en belangen van de organisatie waarvoor je werkt. Familie kijkt vanuit hun perspectief, vanuit perspectief van hun familielid. Dit kun je soms verliezen als begeleider, doordat je zoveel cliënten hebt om voor te zorgen. Daarnaast kan het je nieuwe inzichten geven, het kan je spiegelen, je ogen openen. Luister naar de ideeën van familie, ze zijn waardevol!

  1. Familie houdt de begeleiding scherp

Als laatste. Laten we eerlijk zijn. De kamer van een cliënt die straks bezoek krijgt van een familielid wordt nog even snel opgeruimd. De kamer van iemand anders komt dan zo wel. Zo gaat het nou eenmaal en dat is ook logisch. Ik ruim mijn huis ook beter op wanneer ik bezoek krijg.

Familie houdt de begeleiding dus scherp. Hoe belangrijk is het dan dat familie geregeld de vinger aan de pols houdt en langs komt om te zien hoe het gaat. Familie en begeleiding kunnen hierin goed met elkaar samenwerken. Zie familie niet als controleur, maar als iemand die je scherp houdt.

 

Als professioneel mentor kan ik familie niet vervangen. Helaas. Wel kan ik de rol van het scherphouden van de begeleiding op me nemen, meedenken met het achterhalen van het verhaal achter de persoon. Mee kijken, mee denken en mee praten!  Op mijn website staat er meer uitgelegd over mijn rol als mentor en mijn visie hierop.

Herkent u deze redenen of heeft u nog een andere reden die familie belangrijk maakt of wilt u reageren? Laat een reactie achter op mijn Facebookpagina of LinkedIn pagina

 

Vragen over dit artikel?
Auteur: Nicole van Duijn

Contact

    Heb je een vraag of wil je je aanmelden bij Caro Mentorschap, vul dan het contact formulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op. Ik werk in omgeving Alkmaar.

    Ben ik jouw mentor en heb je een vraag? Bel dan (eventueel samen met je begeleiding) naar mijn telefoonnummer 0681751663. Ik ben elke werkdag bereikbaar, behalve op de woensdag. Voor noodgevallen ben ik altijd bereikbaar. Ik kan niet altijd meteen opnemen, dus spreek altijd een bericht in, zodat ik weet wanneer ik moet terugbellen.